Frisør Funky elsker vilde frisurer, men de skal helst se ens ud på begge sider af hovedet. Lær om spejling i frisørsalonen.
Matematisk opmærksomhed:
Hos frisøren er formålet at arbejde med spejling og symmetri.
Fokus er på:
Spejling af et mønster
Symmetri
Rækkefølge og mønstergenkendelse
Genkendelse af farver, former og typer.
Materialer:
Ispinde (alternativt papir), øjne og forskellige typer blade f.eks. efterårsblade, kronblade fra blomster eller blade fra forskellige træer. Farver og lim.
Forberedelse – gerne sammen med børnene
Gå på jagt efter blade, der skal bruges til frisurer. Pres med fordel bladene inden de skal bruges, ellers krøller mange blade hurtigt sammen. Læg bladene i pres i en bog et par dage med noget tungt ovenpå. Bladene bliver skrøbelige, hvis de ligger i pres længe.
Aktivitet:
Lad børnene lave karakterer ved at male ispindene og lim derefter bladene på bagsiden, så de er symmetriske omkring midten. Børnene kan tegne/male ansigter på papir og derefter lime blade på som frisurer.
I kan også selv male blade, klippe dem ud, og bruge dem i stedet for rigtige blade.
Snak med børnene om, at frisuren skal være ens på begge sider af hovedet.
Snak også med børnene om og vis dem, at bladene i sig selv er symmetriske omkring deres midterakse.
Når I har lavet frisurer:
Snak om hinandens frisurer.
Er der et mønster?
Er der flere af de samme blade i frisuren?
Er der noget, der gentager sig?
Andre aktiviteter med blade:
Kroner: Lav kroner ved at klippe en krone ud i karton. Lim blade på kronen i et mønster.
Masker: Lav masker og lim blade på i et mønster.