Frisør Funky

 

 

Frisør Funky elsker vilde frisurer, men de skal helst se ens ud på begge sider af hovedet. Lær om spejling i frisørsalonen.

 

 

 

 

Matematisk opmærksomhed:

Hos frisøren er formålet at arbejde med spejling og symmetri.

Fokus er på:

Spejling af et mønster

Symmetri

Rækkefølge og mønstergenkendelse

Genkendelse af farver, former og typer.

 

Materialer:

Ispinde (alternativt papir), øjne og forskellige typer blade f.eks. efterårsblade, kronblade fra blomster eller blade fra forskellige træer. Farver og lim.

 

Forberedelse – gerne sammen med børnene

Gå på jagt efter blade, der skal bruges til frisurer. Pres med fordel bladene inden de skal bruges, ellers krøller mange blade hurtigt sammen. Læg bladene i pres i en bog et par dage med noget tungt ovenpå. Bladene bliver skrøbelige, hvis de ligger i pres længe.

 

Aktivitet:

Lad børnene lave karakterer ved at male ispindene og lim derefter bladene på bagsiden, så de er symmetriske omkring midten. Børnene kan tegne/male ansigter på papir og derefter lime blade på som frisurer.

I kan også selv male blade, klippe dem ud, og bruge dem i stedet for rigtige blade.

Snak med børnene om, at frisuren skal være ens på begge sider af hovedet.

Snak også med børnene om og vis dem, at bladene i sig selv er symmetriske omkring deres midterakse.

 

Når I har lavet frisurer:

Snak om hinandens frisurer.

Er der et mønster?

Er der flere af de samme blade i frisuren?

Er der noget, der gentager sig?

 

Andre aktiviteter med blade:

Kroner: Lav kroner ved at klippe en krone ud i karton. Lim blade på kronen i et mønster.

Masker: Lav masker og lim blade på i et mønster.